zondag 18 januari 2015

De Mystery shopper is niet eng.

“de deuren van de schoenenzaak staan uitnodigend open en ik besluit naar binnen te gaan. In de winkel is niemand te bekennen. Ik zie mooie laarzen in het schap en omdat mijn maat erbij staat ga ik ze passen. Een medewerkster komt na 2 minuten uit een andere ruimte de winkel binnen. Zij loopt zonder mij aan te kijken of te begroeten achter mij door en gaat voor de spiegel staan waar ze vervolgens een piercing uit haar neus haalt”

Er wordt al aardig aan de weg getimmerd als het gaat om goed geschoold, klantvriendelijk en deskundig personeel, toch kom ik helaas nog vaak tenenkrommende voorbeelden tegen van hoe het niet kan! Medewerkers die niet weten wat interesse in een klant tonen is.

Ondernemers willen graag weten hoe hun organisatie functioneert, hoe klantvriendelijk en gastvrij hun medewerkers zijn en of de klanten tevreden de deur uit gaan. Natuurlijk houden ze dit zelf goed in de gaten maar wat als ze een objectief oordeel willen horen? Dan kunnen ze de hulp inroepen van een mystery shopper.

Het is algemeen bekend dat werknemers een stapje harder lopen als de baas in de buurt is. Het is dus als werkgever lastig om een compleet objectief beeld te krijgen over de klantvriendelijkheid en gastvrijheid van je medewerkers. Verder heeft iedere ondernemer een blinde vlek als het gaat om zijn of haar onderneming. Het voordeel van een goede mystery shopper is dat deze van een afstand naar de situatie kijkt en een objectief oordeel kan vellen. Deze mystery shopper deelt zijn ervaringen met de organisatie zodat waar nodig aanpassingen gedaan kunnen worden op basis van aanbevelingen.

Dus de mystery shopper is geen enge spion of iemand die je komt controleren zonder zijn of haar identiteit prijs te geven. De mystery shopper is een kritische klant die zijn ervaringen niet deelt met buren of vrienden maar enkel met de organisatie.

Uit ervaring kan ik zeggen dat klantvriendelijker, deskundiger, gemotiveerder en trotse medewerkers zorgen voor hogere omzetten en dat jouw klanten jouw ambassadeurs worden en zeg nu zelf, welke organisatie wil dit nu niet.










“de deuren van de schoenenzaak staan uitnodigend open en ik besluit naar binnen te gaan. In de winkel is niemand te bekennen. Ik zie mooie laarzen in het schap en omdat mijn maat erbij staat ga ik ze passen. Een medewerkster komt na 2 minuten uit een andere ruimte de winkel binnen. Zij loopt zonder mij aan te kijken of te begroeten achter mij door en gaat voor de spiegel staan waar ze vervolgens een piercing uit haar neus haalt”


Er wordt al aardig aan de weg getimmerd als het gaat om goed geschoold, klantvriendelijk en deskundig personeel, toch kom ik helaas nog vaak tenenkrommende voorbeelden tegen van hoe het niet kan! Medewerkers die niet weten wat interesse in een klant tonen is.


Ondernemers willen graag weten hoe hun organisatie functioneert, hoe klantvriendelijk en gastvrij hun medewerkers zijn en of de klanten tevreden de deur uit gaan. Natuurlijk houden ze dit zelf goed in de gaten maar wat als ze een objectief oordeel willen horen? Dan kunnen ze de hulp inroepen van een Mystery shopper.


Het is algemeen bekend dat werknemers een stapje harder lopen als de baas in de buurt is. Het is dus als werkgever lastig om een compleet objectief beeld te krijgen over de klantvriendelijkheid en gastvrijheid van je medewerkers. Verder heeft iedere ondernemer een blinde vlek als het gaat om zijn of haar onderneming. Het voordeel van een goede Mystery shopper is dat deze van een afstand naar de situatie kijkt en een objectief oordeel kan vellen. Deze Mystery shopper deelt zijn ervaringen met de organisatie zodat waar nodig aanpassingen gedaan kunnen worden op basis van aanbevelingen.


Dus de Mystery shopper is geen enge spion of iemand die je komt controleren zonder zijn of haar identiteit prijs te geven. De Mystery shopper is een kritische klant die zijn ervaringen niet deelt met buren of vrienden maar enkel met de organisatie.


Uit ervaring kan ik zeggen dat klantvriendelijker, deskundiger, gemotiveerder en trotse medewerkers zorgen voor hogere omzetten en dat jouw klanten jouw ambassadeurs worden en zeg nu zelf, welke organisatie wil dit nu niet.











Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen